Koncept luksuznog turizma kao savremeni trend može se identificirati kao turizam dodatne vrijednosti. Poseban utjecaj na kreiranje turističkih proizvoda za visoko platežne turiste u međunarodnom turizmu imala je ekonomija doživljaja, odnosno tendencija stvaranja turističkog doživljaja i autentičnog iskustva. Kako je masovni turizam odlazeći trend, individualni pristup je definitivno preduvjet za razvoj luksuznog turizma.

Kaže to u razgovoru za naš magazin i projekt “Brendiranje luksuznog turizma FBiH” generalna direktorica Direktorata za investicije i razvoj konkurentnosti u turizmu u Ministarstvu ekonomskog razvoja i turizma Crne Gore dr. Olivera Popović.

„Crna Gora, a i šire zemlje regiona, posmatrajući prirodna bogatstva, povoljan geografski položaj, kulturno-historijsko nasljeđe, imaju velike mogućnosti za razvoj luksuznog turizma. Naravno, sve to je sjajan startni osnov, s tim da mora biti praćeno adekvatnom infrastrukturom i suprastrukturom uz poštovanje sistema zaštite životne sredine, avio povezanošću, kompetentnom i dovoljnom radnom snagom, kako bi se dostigao standard kvaliteta usluge, itd. Posebno bih istakla da je ove godine i Svjetski dan turizma obilježen u duhu isticanja značaja zelenih ulaganja i principa održivosti“, kaže Popović.

U cilju definiranja strateškog okvira za razvoj turizma koji u BDP učestvuje sa više od 25 posto, Ministarstvo ekonomskog razvoja izradilo je novu Strategiju razvoja turizma Crne Gore 2022-2025. godine s Akcionim planom. Naime, budući razvoj turizma treba da bude usmjeren u pravcu razvoja Crne Gore kao odgovorne, atraktivne, cjelogodišnje i jedinstvene turističke destinacije, sa povezanom i diverzifikovanom turističkom ponudom. Strategijom je prepoznata potreba i za zoniranje teritorije i to u smislu definiranja osam  turističkih klastera obuhvatajući lokalne zajednice  koje se međusobno razlikuju po socio-kulturološkim, historijskim, tradicionalnim, prirodnim i ekonomskim karakteristikama, a ujedno predstavljaju osnovu za jedinstven i specifičan turistički proizvod Crne Gore“, pojašnjava Popović.

Ovdje Crnu Goru posmatramo kao primjer djelovanja na razvoju turističke ponude za visoko platežne goste koji vole luksuz. Primjerice, Porto Montenegro i Portonovi destinacije su svjetski poznatih ličnosti – od glumaca do biznismena. Zahvaljujući pažljivom planiranju, strateškom pristupu, ciljanom promoviranju i angažiranju adekvatnih pratećih elemenata, idejni tvorci i ulagači u ove dvije luksuzne destinacije kreirali su brendove prepoznatljive u svijetu. I sve to su uspjeli uprkos peripetijama lokalnog karaktera, koje ih nisu spriječile da svjetsku elitu dovedu u Crnu Goru i zadrže „posebne“ goste u ovim jedinstvenim resortima.

Naša sagovornica Popović ističe i činjenicu da veće ućešće visokoplatežnih gostiju u ukupnoj strukturi turističkog prometa doprinosi razvoju imidža destinacija koje postaju globalno prepoznate. Dolazak poznatih svjetskih brendova u Crnu Goru Chedi, Hilton, Regent, One&Only, Aman… učinili su prepoznatljivom Crnu Goru u svjetskim okvirima i doprinijeli globalnom prepoznavanju Crne Gore kao turističke destinacije koja nudi i segment visokokvalitetne ponude. U tom smislu ona navodi i to da je oblast luksuznog turizma, odnosno razvoj visokokvalitetne ponude u svim zemljama regiona i kreiranje zajedničkog turističkog proizvoda za ovaj segment luksuzne ponude, posebno kada su u pitanju daleka tržišta (Kina, Amerika, Australija, Japan…), polje na kojem u budućosti treba zajednički da radimo, kako na nivou kreatora turističkih politika, tako i na nivou privreda zemalja.

Direktorica Popović tako je istaknula i lične savjete, odnosno preporuke na koji način razvijati ponudu u oblasti luksuznog turizma i kako je uspješno promovirati.

„Strategija luksuznog turizma za privlačenje što više gostiju visoke platežne moći jeste stvaranje imidža elitne destinacije. Za kreiranje ponude luksuznog turizma, najbitnije je uvrstiti nekoliko faktora, kao što su jedinstvenost, hedonizam, kvalitet i društveni krug. Superiornost kvaliteta, zadovoljavanje emocionalnih potreba korisnika, prestižnost brenda, kao i pripadnost ekskluzivnom društvenom krugu, stvara najkompleksniju ponudu luksuznog turizma. Ponudu je potrebno prilagoditi specifičnim zahtjevima turiste, stoga je potreban angažman svih koji se bave turizmom u okviru  destinacije. Na taj način turizam pomaže održivom i odgovornom razvoju destinacija, doprinosi očuvanju resursa i kvalitetu života lokalnog stanovništva. Kada govorimo o luksuznom turizmu danas, uslov za razvoj nisu samo luksuzni objekti, već stvaranje, kako sam već istakla, autentičnog doživljaja. Pod uticajem globalizacije i sve intenzivnijim korištenjem tehnologije, svjedoci smo da se trendovi mijenjaju svakodnevno, u cijeloj turističkoj industriji. To za hospitality industriju nekada znači i dnevna prilagođavanja uslovima koje diktira savremena tražnja. Zadatak nam je da pratimo trendove gdje fleksibilnost i individualni pristup smatram ključnim za visok standard usluge“, objasnila je Popović.

Kada je u pitanju promocija luksuznog turizma, direktorica Popović ističe da promocija predstavlja jedan od veoma bitnih instrumenata komunikacionog miksa, kao i marketinga u turizmu. Uspješno plasiranje turističkih ponuda zavisi od adekvatno razrađene promocione strategije. Za promociju luksuznog turizma najvažniju ulogu igraju podsticajne mjere koje su u skladu sa strateškim dokumentima. Promocija je srž marketinga, koja treba da privuče turiste i obezbijedi im dovoljno informacija o odredištu.To su prije svega unapređenje kvaliteta usluga i ponuda u objektima prepoznatim kao objekti luksuznog turizma, inovativnijie turističke usluge i slično.

Najbolja promocija je reputacija, doživljaj i iskustvo  

Dr. Olivera Popović ističe da je, prije svega, potrebno napraviti dobru strategiju, te investirati u dodatne sadržaje i aktivnosti koje privlače goste visoke platežne moći, te poraditi na direktnoj povezanosti s jakim svjetskim destinacijama.

Osim toga, naglašava, veoma je bitno kontinuirano ulaganje, unapređenje kvaliteta, kao i anticipiranje potreba potrošača u turizmu. Na kraju, ali ne manje važno, treba naglasiti da je najbolji vid promocije luksuznog hotela reputacija, doživljaj i iskustvo klijenata. Nijedna vrsta plaćenog marketinga ne može nadmašiti ovakvu vrstu promocije.

Comments are closed.